Alles over een uitvaart in Enschede

Aangifte overlijden

Als iemand in de Enschede komt te overlijden moet er aangifte van overlijden worden gedaan bij de gemeente Enschede. Het is wettelijk geregeld dat de aangifte van overlijden gedaan moet worden in de gemeente waar iemand is overleden. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt bij de aangifte de overlijdensakte op en geeft de persoon die de aangifte doet het verlof tot bergraven/cremeren af.

Zonder het verlof tot begraven/cremeren mag de overledene niet worden begraven of gecremeerd. Medewerkers van het crematorium of de begraafplaats kunnen dan ook niet meewerken aan een uitvaart als er geen verlof is afgegeven.

Waar doe je aangifte?

De aangifte van overlijden kan worden gedaan op het Stadskantoor. Bel voor een afspraak met nummer 14 053. Het is ook mogelijk om online een afspraak in te plannen op de website van de gemeente Enschede.

Publieksbalie Stadskantoor Enschede
Hengelosestraat 51

Openingstijden balie:
maandag 11.00 - 16.30 uur
dinsdag 08.30 – 16.30 uur
woensdag 08.30 – 16.30 uur
donderdag 08.30 – 16.30 en van 17.00 – 19.30 uur
vrijdag 08.30 – 16.30 uur
Let op, u kunt alleen op afspraak komen

Wie mag aangifte overlijden doen

Meestal doet de uitvaartondernemer de aangifte, maar het is ook heel goed mogelijk dat familieleden aangifte van overlijden doen. Soms vinden mensen het juist heel belangrijk om hun dierbare zelf ‘af te melden’ bij de burgerlijke stand.

Een aantal zaken moeten worden meegenomen om aangifte te kunnen doen:

  • Verklaring overlijden
  • B-enveloppe (staan gegevens in over de doodsoorzaak voor het CBS)
  • geldig legitimatie van de aangever

Kijk voor meer informatie over de aangifte van overlijden op de website van de gemeente Enschede.